fbpx

Cum poti crea o organizatie agila?

Cum poti crea o organizatie agila?

“Strength without agility is a mere mass.” Fernando Pessoa

 

Intr-o lume dominata de viteza, schimbare si incertitudine, agilitatea este o conditie sine qua non pentru ca organizatiile sa se adapteze rapid si sa fie prezente in viitor. Agilitatea nu mai este doar o solutie pentru situatiile de criza, cum a fost cazul pandemiei, ci a devenit un factor indispensabil pentru a face fata si a performa intr-un mediu dinamic si competitiv.

Jérôme Barrand, profesor si cercetator in domeniul strategiei, managementului inovarii si agilitatii organizationale, considera ca agilitatea e o continua cautare a echilibrului intre o dimensiune activa […], o dimensiune reactiva […] si o dimensiune proactiva […]. Prin urmare, agilitatea nu poate fi o stare stabila si definitiva, ci mai degraba o predilectie, o aptitudine, un cadru general pe care il mentinem si il alimentam constant.

 

Agilitatea organizatiilor

 

Agilitatea consta in capacitatea organizatiei de a se misca rapid, eficient si autentic in directia indeplinirii scopurilor si obiectivelor sale. Pentru asta este nevoie de competenta, autonomie, invatare continua, flexibilitate, responsabilitate, transparenta, incredere, colaborare. Organizatiile agile isi mobilizeaza toate fortele si asigura realocarea dinamica a resurselor – inclusiv a abilitatilor si competentelor echipei. In acest sens, diversitatea si incluziunea au un rol cheie.

Trei piloni importanti ai agilitatii sunt scopul, autonomia si procesul. Un scop relevant, care are sens, ii insufleteste si ii inspira pe oameni. Odata motivati si pusi in miscare, acestia vor trebui sa dispuna de autonomia necesara pentru a se misca rapid – ceea ce presupune libertate, resurse, toleranta fata de greseala, conditii de redresare. Procesele agile nu sunt haotice, ci prioritizeaza viteza, in detrimentul perfectiunii.

Harvard Business Review indica 6 principii pe care se bazeaza agilitatea strategica a unei organizatii: mai multa viteza decat perfectiune, mai multa flexibilitate decat planificare, mai multa diversificare decat optimizare, mai multa autonomie decat ierarhie, mai multa invatare decat invinovatire si mobilitatea resurselor in detrimentul inghetarii resurselor.

 

Agilitatea liderilor

 

O dansatoare devenita profesoara scrie despre ce a invatat-o dansul despre agilitate. In acest sens, ea vorbeste despre forta nucleului – care asigura stabilitatea si rezistenta necesare pentru efectuarea miscarilor bruste si, uneori, extreme; capacitatea de a schimba directia rapid si cu incredere; flexibilitatea in actiune si gandire, precum si o raza ampla de miscare; capacitatea de a avea o idee clara despre destinatie si de a fi mereu cu un pas inainte.

Un aspect cheie la care liderii trebuie sa fie atenti este echilibrul dintre agilitate si perseverenta. Prea multa perseverenta poate conduce la rigiditate. Dar, netemperata de perseverenta, agilitatea poate afecta concentrarea atentiei si a eforturilor pe obiectivul stabilit. Autocunoasterea si constiinta de sine au un rol important in acest sens. Stiind daca sunt predispusi mai mult la agilitate sau mai mult la perseverenta, liderii pot fi atenti la felul in care gandesc si actioneaza, pentru a se calibra in consecinta.

 

Organizatie Agila

Agilitatea angajatilor

 

Agilitatea emoțională consta in flexibilitatea de gandire si simtire necesara pentru ca oamenii sa poata reactiona adecvat si optim la diversele situatii cu care se confrunta in fiecare zi, in context personal si profesional. In acest sens, este important ca oamenii sa nu nege ce simt si ce gandesc, precum si sa-si cunoasca si sa-si respecte motivatiile si valorile.

Astfel, empatia si gandirea critica sunt esentiale pentru agilitate. Iar diversitatea si incluziunea joaca un rol cheie in dezvoltarea amandurora. Deschiderea catre mai multe perspective, precum si capacitatea de a le intelege, accepta si rezona cu ele, asigura deschidere la minte si apropierea dintre oameni – care, astfel, vor invata sa-si cunoasca si sa-si uneasca fortele pentru a actiona inspirat, rapid si eficient.

 

Cateva statistici

 

Comform Gallup, majoritatea companiilor doresc sa fie mai agile, dar 59% nu au atributele culturale necesare– de la dorinta de partajare a cunoștințelor pana la luarea rapida a deciziilor.
Conform Institutului de tehnologie din Massachusetts firmele agile isi cresc veniturile cu 37% mai repede si genereaza profituri cu 30% mai mari decat companiile non-agile.

Aproape 50% dintre angajati simt in mod regulat presiunea de a se conforma. Acestia declara ca in organizatia lor nu este contestat status quo-ul, conform Harvard Business Review. Conform McKinsey, indexul agilitatii organizationale este de doar 43% in Romania.

In organizatiile agile rolurile nu sunt fixe, dar sunt clare. Cultura organizationala pune accent pe invatare continua si inovatie, iar motivatia este la cote inalte – bazata fiind pe valori relevante si leadership inspirational.

Procesele care pot fi dezvoltate si implementate pentru a sustine agilitatea unei organizatii sunt multe. Iar agilitatea isi merita investitia, pentru ca asigura durabilitatea si succesul companiei, pentru binele tuturor stakeholderilor.

Daca vrei sa afli mai multe despre cum poti implementa cu succes comunicarea interna in compania ta, lanseaza-ne o provocare!

Ti-a placut articolul, ramai conectat cu noi

Doresc sa fiu contactat si sa primesc informari de marketing sau comerciale din partea Exploratist. Sunt de acord cu Termenii si Conditiile si Politica de Confidentialitate.
Articole similare
Cum pastrezi motivatia angajatilor prin comunicare interna
Cum pastrezi motivatia angajatilor prin comunicare interna

Saptamana de saptamana, stirile devin din ce in ce mai alarmante Peste tot in lume, precum si in interiorul organizatiilor Si, in timp ce o buna comunicare interna a situatiei este importanta, este...

Exploratist si Orange lanseaza primul sitcom de educatie financiara din Romania, „Despre bani si fericire”
Exploratist si Orange lanseaza primul sitcom de educatie financiara din Romania, „Despre bani si fericire”

Atentie, se filmeaza in pandemie! Se filmeaza primul sitcom de educatie financiara din Romania, “Despre bani si fericire” Un produs marca Exploratist, dedicat exclusiv organizatiilor...

PORR si Exploratist au spus „Multumesc!” intr-o campanie de internal employer branding
PORR si Exploratist au spus „Multumesc!” intr-o campanie de internal employer branding

Cum spui „Multumesc” unor oameni care au avut curajul sa aduca la viata proiecte indraznete in anul 2020 PORR, lider in constructii, si-a dorit o campanie de internal employer branding...

Stare de Bine pentru Angajati Performanti
Stare de Bine pentru Angajati Performanti

Politicile de distantare sociala, lockdown-urile, izolarea, anxietatea de a nu te imbolnavi si toate fricile legate de un viitor nesigur, au afectat angajatii in pandemie 2020 a fost un an plin de...

Cum poate o strategie de comunicare interna sa sustina schimbarea in organizatie
Cum poate o strategie de comunicare interna sa sustina schimbarea in organizatie

Toate companiile, de la cele mici la cele mari, au nevoie de o strategie de comunicare interna eficienta Presiunea se afla mai mult pe „umerii” companiilor mari si foarte mari, unde...

Trenduri in comunicarea interna in 2021
Trenduri in comunicarea interna in 2021

Care sunt noile trenduri in comunicarea interna in 2021 Pana in 2020 legatura dintre angajati si cultura organizationala non-formala se crea la cafea, la pranz, la petrecerile companiei, intr-un...

De 10 ani, punem oamenii din organizatii pe primul loc
De 10 ani, punem oamenii din organizatii pe primul loc

Anul acesta s-au implinit 10 ani de cand am deschis poarta Exploratist! Imi aduc aminte gandul cu care am pornit la drum Mi-am dorit sa aduc ceva nou, inedit, pentru lumea organizatiilor, pentru...

Trenduri in comunicarea interna in 2022
Trenduri in comunicarea interna in 2022

Un proverb spunea odata ca “Buna comunicare este la fel de stimulanta ca o cafea neagra si tot atat ti-e greu sa dormi dupa ea” (Anne Morrow Lindbergh) Tocmai de la aceasta idee porneste...

Cum arata comunicarea interna post-pandemie?
Cum arata comunicarea interna post-pandemie?

Ti-ai protejat angajatii in timpul pandemiei, ti-ai sprijinit clientii cu idei din ce in ce mai inovative si pliate pe nevoi si chiar ti-ai dezvoltat serviciile companiei Acum totul pare ca se...

Microlearning sau cum poti face din invatat un proces placut pentru angajatii tai
Microlearning sau cum poti face din invatat un proces placut pentru angajatii tai

Cu totii ne dorim sa descoperim lucruri noi la locul de munca Procesul de invatare si dezvoltare (sau L&D) este deja o parte integrata a joburilor actuale si o prioritate pentru companii Totusi,...

Cum poti crea o organizatie agila?
Cum poti crea o organizatie agila?

“Strength without agility is a mere mass” Fernando Pessoa   Intr-o lume dominata de viteza, schimbare si incertitudine, agilitatea este o conditie sine qua non pentru ca...

De la D&I la employee experience. Oamenii sunt mereu pe primul loc!
De la D&I la employee experience. Oamenii sunt mereu pe primul loc!

  “Fiecare om conteaza Fiecare om are un rol de indeplinit Fiecare om are impact” – Jane Goodall   Cine se poate lipsi de D&I   Diversitatea si incluziunea nu...