Care sunt noile trenduri in comunicarea interna in 2021?
Pana in 2020 legatura dintre angajati si cultura organizationala non-formala se crea la cafea, la pranz, la petrecerile companiei, intr-un cuvant – la birou. Apetenta pentru evenimentele interne nu era mereu crescuta, unii dintre angajati preferand sa petreaca timpul acela cu familia sau prietenii.
Buna-ziua 2021. Adio birou.
In contextul unei schimbari socio-economice de proportii, comunicarea interna a trebuit sa faca anul trecut o transformare profunda, esentiala, pentru ca a devenit mai relevanta ca oricand. Si pentru asta a apelat la cel mai bun prieten al omului – TEHNOLOGIA.
Digitalizarea comunicarii interne si utilizarea ultimelor tool-uri de comunicare online a insemnat de fapt salvarea majoritatii business-urilor care presupuneau munca in echipa si impartasirea de informatii.
Strict legata de digitalizare a fost si necesitatea claritatii mesajelor transmise, atat intre angajati, cat si de sus in jos, pe cale ierarhica. Obisnuinta comunicarii face to face, sau macar a clarificarii mesajelor in intalniri directe, a fost inlocuita de livrarea mesajelor prin tehnologie, cu plusurile si minusurile asociate.
Daca 2020 a fost incalzirea, ce performante poti face in comunicarea interna in 2021 si incotro? Am enumerat mai jos cateva din principalele trenduri in comunicarea interna in 2021.
Trend 1. Foloseste tehnologia potrivita pentru cea mai buna transmiterea a mesajelor
Acum ca munca remote este o realitate zilnica si foarte raspandita in corporatii, 2021 trebuie sa imbratiseze in totalitate si sa implementeze cele mai noi tool-uri de digitalizare si tehnici de abordare online a targetului intern. Aici avem exemple ca storytelling-ul, continutul axat pe angajat, intranetul ca front door, culture boarding, agile work si nu in ultimul rand masurarea impactului tuturor actiunilor de comunicare interna implementate, pentru a putea evalua eficienta lor. Pentru ca mai mult decat folosirea unei abundente de mijloace tehnologice, trebuie sa intelegem ce functioneaza mai bine pentru ce tip de mesaj si sa facem cea mai buna organizare si planificare a comunicarii interne pentru compania noastra.
Livrarea informatiei real-time cat si folosirea unor modalitati de personalizare a contentului pentru fiecare angajat in parte, in functie de standiul in care se afla in companie (employer journey), sunt de asemenea actiuni ce presupun adaptarea tehnologiei la scopul comunicarii.
Trend 2. Transmite mesaje clare si umane
Criza inseamna nesiguranta. Daca mesajele care vin dinspre companie nu sunt suficient de clare si adevarate, atmosfera printre angajati va fi una angoasanta, nesigura si cu prima ocazie multi vor sari intr-o barca care pare ca se tine mai bine la suprafata.
Chiar daca psihicul angajatilor a avut de suferit in aceasta perioada, bugetul companiilor a jubilat:
☞ S-au redus costurile pentru spatiul de birouri
☞ Criza economica a marit pool-ul de resurse disponibile pentru cei care au ramas pe piata, atat din punct de vedere numeric cat si al distantei de sediu.
Resursa umana devine mai multa, dar nu neaparat mai eficienta. Lucrul de acasa ridica destul de multe probleme legate de motivarea, fidelizarea angajatilor si intarirea relatiilor dintre cei care trebuie sa lucreze impreuna. Atunci cand majoritatea lucreaza din sufragerie in pijama, cultura organizationala este foarte greu de sustinut si impartasit intre membrii.
Trend 3. Scoate in evidenta SENSUL muncii lor
Mai mult ca oricand, in contextul unei crize sanitare si izolarii fizice a angajatilor, comunicarea interna trebuie sa ii ajute sa gaseasca sensul muncii lor.
Fara sens, demotivarea si depresia survin rapid. Sensul vine din autenticitate.
Vocea unei companii trebuie sa devina autentica, umana, sa vorbeasca despre realitati palpabile, probleme si solutii care pot fi implementate si pot genera schimbare clara in randul angajatilor. Mai mult decat a se erija in leaderul atotputernic care nu poate fi daramat, top managementul trebuie sa isi imbratiseze vulnerabilitatea in fata unei crize globale si sa comunice franc cu angajatii sai. Sa devina parte din solutie la nivel socio-economic si sa se implice in comunitatile in care activeaza.
„The greater the distance to your employees, the more authentic, relevant, and direct you have to get with internal communications”, spune CEO-ul unei companii internationale; iar distanta in vremea pandemiei a crescut considerabil.
Mai mult decat atat, discursul de sus in jos trebuie completat cu vocile celor din prima linie. Continutul creat de angajat, contributia lui efectiva la vocea organizatiei va oferi sens muncii lui si este unul din trendurile pentru comunicarea interna de acum inainte.
Trend 4. Arata-le ca iti pasa de sanatatea lor
Felul in care se pozitioneaza fata de sanatatea angajatilor este un subiect care a devenit primordial in 2021. In fata crizei sanitare, cat de mult ii pasa companiei despre starea de bine a celor care lucreaza pentru ei a devenit mai important decat salariul sau zilele de concediu.
Care este atitudinea companiei daca unul din angajati este infectat cu noul virus? Ce optiuni de asigurare de sanatate are de la companie si in cel fel ii face experienta bolii mai suportabila? Care e pozitia companiei in legatura cu vaccinare? Toate problemele legate de pandemie trebuie adresate in continuare pentru ca angajatii sa inteleaga in ce fel se pot baza pe angajator in eventualitatea unei infectari.
Trend 5. Make it fun!
Munca de acasa cu tot stresul asociat multitaskingului, izolarea, angoasa cu privire la starea generala de sanatate in societate, masurile restrictive impuse de autoritati si lipsa acuta de spatii fizice de socializare ne-a transformat in acest an in niste angajati care in niciun caz nu muncesc cu drag si spor ci mai degraba trag la caruta de frica sa nu ramana fara ea.
Rolul comunicarii interne in acest nou an de pandemie este sa ne readuca zambetul pe buze la munca, chiar daca ea se intampla tot din sufragerie in pijama. Si pentru scopul acesta avem liber la gamification – sa folosim cat mai multe resursele tech si digitale ca sa facem munca si lucrul impreuna distractiv, sa ne bucuram din nou de produsul muncii noastre si sa vedem rezultatele pozitive.
Inapoi nu ne putem intoarce. E momentul sa mergem inainte cu toate lucrurile minunate pe care 2020 ni le-a adus si sa luptam cu cele negative cu ajutorul tehnologiei si creativitatii.