Un proverb spunea odata ca “Buna comunicare este la fel de stimulanta ca o cafea neagra si tot atat ti-e greu sa dormi dupa ea” (Anne Morrow Lindbergh). Tocmai de la aceasta idee porneste si articolul de astazi. Privind in general, comunicarea reprezinta cheia de rezolvare a multor probleme atat din viata profesionala, cat si din cea personala sau, chiar, din compilatia lor. Suntem inconjurati de ceea ce inseamna comunicare si de factorii ei aproape 100% din timp. Asta poate fi extenuant din cauza unei solicitari foarte mari de atentie, dar si benefic pentru wellbeing-ul nostru. Astfel, invatam treptat sa ne depasim limitele, sa vedem dincolo de anumite perspective si chiar sa intelegem ce nevoi au cei din jur.
Programele din cadrul companiilor care s-au axat pe dezvoltarea comunicarii interne, si-au aratat eficienta in mentinerea unei motivatii ridicate a angajatilor, in consolidarea increderii intre colegii de echipa, in oferirea de informatii importante legate de rolul in organizatie, dar si in crearea unei identitati comune. Mediul prietenos si valorile organizationale, armonizate cu cele personale, pot mari implicarea fiecarui coleg in proiectele ce urmeaza sa fie implementate. De asemenea, grupurile vor ajunge sa-si indrepte eforturile spre acelasi scop intr-un mod concret, vor fi implicati in mod egal in luarea unor decizii unitare si a rezolvarii problemelor ce apar.
De ce ar trebui sa implementezi programe de comunicare interna in business-ul tau?
Comunicarea reprezinta una dintre cele mai importante activitati din cadrul unei organizatii – poate una fara de care nu exista dezvoltare. In cadrul pietei globale de astazi, plina de provocari, restrictii cauzate de vechea pandemie sau chiar de hotararile venite peste noapte, companiile nu aloca timp suficient directiilor privind conexiunea sau empatia angajatilor. Iar acest lucru poate fi considerat un punct in minus.
Mai jos am enumerat 3 motive concrete care te vor ajuta sa intelegi importanta comunicarii interne:
☞ organizatiile unde angajatii sunt vizibil implicati au cu 50% mai mult volum de productivitate decat cele in care acestia nu sunt dedicati
☞ un mediu si o atmosfera care incurajeaza comunicarea si cooperarea motiveaza un angajat sa vina cu idei noi si sa se implice in proiecte
☞ participarea la programe de dezvoltare a comunicarii interne influenteaza considerabil decizia angajatului de a ramane in companie
Daca tu esti managerul, un lucru foarte important de care trebuie sa tii cont este ca esti primul care trebuie sa se ocupe de astfel de lucruri. Iti recomandam sa iei in calcul ca nu conteaza numai colaborarea pe taskuri si fluxuri pe care angajatii o au in timpul programului de lucru, ci si maniera in care acestia aleg sa-si impartaseasca diverse informatii.
Obiectivele comunicarii interne
☞ cooperarea eficienta dintre angajati
☞ asigurarea engagement-ului
☞ oferirea de instrumente pentru adresarea problemelor legate de well-being si colaborare
☞ crearea unui cadru deschis de comunicare, in cadrul caruia angajatii isi vor exprima ideile, opiniile si sugestiile
7 cele mai importante principii care aduc succes
Dezvoltarea unei comunicari interne eficiente si de succes, care sa-i atraga pe angajati, nu este cel mai simplu lucru. Atat din pricina lipsei de timp, cat si a instrumentelor necesare, rezultatele nu vor fi intocmai o reusita.
In urma unor cercetari si studii de caz efectuate pe baza acestei probleme, s-au descoperit anumite practici care par a fi cruciale pentru o comunicare interna de succes. Iata cateva dintre ele:
☞ Comunicarea fata in fata reprezinta unul dintre cele mai consistente medii de comunicare – informatiile necesare vin intr-un mod rapid si direct catre angajat, fara a fi nevoie de clarificari ulterioare
☞ Cultivarea abilitatilor de ascultare pot reduce neintelegerile – invata sa-l asculti si intelegi pe celalalt cand are ceva de spus
☞ Construirea legaturii dintre ceea ce spui, ca manager, si faptele tale – creste gradul de incredere pe care il au angajatii in tine si devotamentul acestora pe mai departe
☞ Incurajarea participarii si implicarea angajatiilor in luarea deciziilor – creste increderea in fortele lor
☞ Recunoasterea meritelor angajatilor in mod public – evenimente de acest tip contribuie la formarea unor valori comune si identitatii organizationale
☞ Comunicarea bidirectionala – foarte importanta pentru invatarea si procesarea schimbarilor organizationale, dar si pentru oferirea de feedback
☞ CEO-ul trebuie sa fie deschis la comunicare interna – in cazul unei comunicari non-verbale, disponibilitatea este cea mai de baza forma a comunicarii
3 trenduri de comunicare interna in 2022
Chiar si de acum 2 ani, tot ce tine de comunicare a prins cu totul alt inteles. Sa fie de vina pandemia sau evolutia tehnologiei?
Folosirea retelelor de socializare a luat amploare, creandu-se alte tendinte care sa prinda publicului. Dar, care sunt tendintele de comunicare a angajatiilor care vor domina organizatiile in anul 2022?
1. Comunicarea pe mobil castiga teren
E-mailurile, intalnirile sau mini-rapoartele nu mai sunt in trend. Angajatii asteapta acum noi metode prin care pot primi informatiile necesare intr-un timp scurt si intr-un mod util. Multe companii deja au renuntat la aceste tehnici in favoarea comunicarii pe mobil sau prin aplicatii speciale. Acest lucru nu numai ca permite fiecarei organizatii sa-si sporeasca productivitatea, ci si sa dezvolte colaborearea dintre angajati, sa creasca implicarea lor si sa reduca neintelegerile.
Ce poti face tu, ca manager? Poti oferi fiecarui angajat cate un telefon cu o cartela si un numar separat de cel personal. Astfel, legatura si transmiterea de informatii vor fi facute intr-un mod mai rapid si legatura dintre viata personala si cea de lucru se separa.
2. Comunicarea vizuala este viitorul
Atat studiile, cat si realitatea arata ca postarile vizuale sau videoclipurile scurte au un impact mai puternic si de mai lunga decat postarile tip text. Imaginile simple sau cele cu text ajuta pana la 95% retinerea unor informatii. De asemenea, continutul video care implica persoane reale asezate in fata camerei va fi perceput ca fiind mult mai autentic si credibil si, in plus, va capta atentia, captivand privitorul.
Ce poti face tu, ca manager? In primul rand, calitatea telefoanelor mobile din ziua de astazi este mult peste capacitatea celor de acum cativa ani. Daca doresti ca angajatii sa interactioneze cu continutul, poti adauga elemente vizuale (videouri, imagini) mesajului.
3. Podcasturile devin un canal important
Canalurile de voce au prins foarte bine in ultimul timp, mai ales de la jumatatea anului trecut. De la influenceri la firme care doresc sa-si promoveze activitatile, fiecare si-a creat propriul canal de voce. Acestea sunt potrivite atat pentru discutii extinse, pe subiecte legate de evenimente curente, cat si pentru teme ever-green.
Podcasturile aflate inca la inceput de drum, nu vor beneficia de un numar foarte mare de ascultatori, insa orice audient implicat si prezent care este dispus sa interactioneze cu brandul il va promova mai departe. In felul acesta, cu cat podcastul este mai nisat, cu atat sansele ca oamenii potriviti sa-l asculte cresc.
Ce poti face tu, ca manager? De obicei, realizarea podcasturilor se face in cadrul departamentului de comunicare corporativa, astfel poti invita cei mai pasionati angajati sa puna bazele unui canal de voce, sa-l promoveze pe retelele sociale interene si sa gaseasca invitatii potriviti, din randul colegilor, pentru diversele subiecte pe care vor sa le atinga.
O comunicare nepotrivita, dar cu oamenii potriviti nu va avea un rezultat pozitiv, mai ales in procesele de transformare si dezvoltare. Compania se va confrunta cu mesaje neintelese iar angajatii nu se vor simti implicati in proces.
Astfel, daca informatiile dorite de tine nu ajung exact asa cum iti doresti la colegii tai, este momentul sa accepti schimbarea si sa te inspiri din trendurile de comunicare interna ale anului 2022, vehiculate de specialisti.